Uit het centraal schriftelijk examen aardrijkskunde, opgave 3
Het algoritme van Netflix had besloten dat er die avond gekeken werd naar de documentaire ‘The Volcano, Rescue from Whakaari’. Een aangrijpende documentaire, gebaseerd op de verhalen van overlevenden en reddingswerkers van de vulkaanuitbarsting van 2019 op White Island, Nieuw-Zeeland.
Sloot dit verhaal niet naadloos aan op een aantal domeinen uit de syllabus? Tijdens het kijken kwamen vragen naar boven als: Hoe kan het dat die uitbarsting zo explosief was? Waarom kwam die uitbarsting zo onverwacht?
De dag erna werd de zoektocht gestart naar wetenschappelijke artikelen over deze uitbarsting, verdiepte ik me in de Whakaari, pakte de syllabus erbij, zocht aansprekende foto’s en maakte aantekeningen. Het leek wel of de makers van de documentaire de aardrijkskundesyllabus gebruikt hadden.
De basis voor de opgave werd gesmeed: de opstartvraag zou een voor leerlingen voorspelbare vraag worden: Welke tektonische platen zijn betrokken bij deze uitbarsting en waardoor ontstaat hier eigenlijk vulkanisme? Daarna zou een vraag volgen over het explosieve karakter van de uitbarsting en om de opgave wat breder te maken, zou ik de rol van het klimaat in Nieuw-Zeeland erbij betrekken.
Vulkanisme blijft een intrigerend fenomeen. Vulkanen ‘maken’ belangrijke grondstoffen voor ons en zorgen voor vruchtbare grond. Tegelijkertijd kunnen ze zo ongelooflijk gevaarlijk zijn… Benieuwd wat Netflix de volgende keer voor mij in petto heeft!
